„Schudnij i obniż cukier w 8 tygodni” – dr Clare Bailey, dr Sarah Schenker


poradniki

Któż w erze fitnessu, coca-coli light i epidemii otyłości nie pomyślał choć raz o tym, by nieco ograniczyć cukier? Ze świecą szukać takich osób. Oczywiście istnieją tacy, którzy gdyby nie czekolada i pianki, straciliby sens życia, a także ludzie, którzy nie uznają w diecie żadnego cukru, glutenu, tłuszczu i tysiąca innych składników. „Schudnij i obniż cukier w 8 tygodni” to książka dla jednych i drugich, a także tych trzecich, będących pośrodku, bo jest pełna przepisów, które podejdą praktycznie każdemu. Obejmują one zupy, sosy, dipy, zdrowe śniadania i obiady, składające się łącznie na 150 pomysłów na jedzenie.

Głównym problemem dla potencjalnego kucharza będzie brak zdjęć poglądowych. W większości wypadków musi nam wystarczyć nagłówek, opis i wyobraźnia. Jeśli ktoś jest wzrokowcem i lubi wybierać, co też dziś upichcić, na zasadzie, że coś mu wpadnie w oko, to raczej nie znajdzie tego w tej książce. Strony też nie są zbyt dobrze dopasowane jak na kulinarne opracowanie, bo choć pogrubione, to z pewnością nieodporne na plamy i wilgoć. Cóż, jeżeli chcemy używać tej pozycji w kuchni, musimy ją odpowiednio zabezpieczyć, bo nie przetrwałaby żadnego poważnego gotowania.

Generalnie autorki zakładają, że czytelnik podejmie się ośmiotygodniowej diety, która pozwoli mu na szybkie oraz znaczne obniżenie cukru we krwi. Opiera się ona na stylu stołowania się mieszkańców basenu Morza Śródziemnego i siedmiu zasadach odżywiania, czyli pokrótce: jedzeniu warzyw, nabiału i owoców, wyeliminowaniu cukru oraz skrobi i białej mąki z jadłospisu i częstszego używania octu. To, co pewnie będzie budzić największe kontrowersje, to zalecana liczba kalorii spożywanych w ciągu dnia. Autorki bowiem stoją na stanowisku, że dla obniżenia cukru najlepszy jest przedział 600-800 kcal w ciągu doby, czyli niezbyt wiele. Z racji, że dietetyka to specyficzna dziedzina, a lekarze i specjaliści nie wypracowali jeszcze pewnych i uniwersalnych dyrektyw żywieniowych, trudno ocenić, czy i na ile dr Clare Bailey oraz dr Sarah Schenker mają rację w swoich założeniach. Nikt nam jednak nie zabroni testować ich przepisów oraz obserwowania reakcji swojego organizmu. Z pewnością wplatając do diety zdrowsze, mniej kaloryczne, a wciąż sycące potrawy, poprawimy swoje wyniki, a może także kondycję ciała i ogólne samopoczucie. Ważne, żeby robić to z głową i podchodzić do nowatorskich diet z minimalnym dystansem.

Menu proponowane przez autorki do najtańszych nie należy. Niektórych produktów nie znajdziemy ot tak w pierwszej lepszej Biedronce, więc trzeba się będzie za nimi nieco nabiegać, ale znaczna część przepisów na spokojnie może zostać zrealizowana przy niskim budżecie. Jeśli ktoś już wcześniej słyszał o diecie śródziemnomorskiej albo ją stosował, raczej nie będzie miał problemu ze znalezieniem odpowiednich składników do swoich potraw. Początki z nowym stylem żywienia mogą być trudne dla osób nielubiących warzyw, bo one wyraźnie w niej dominują, jednak nie są to sztampowo podane jarzyny. Bailey i Schenker proponują różne formy ich przyrządzania i podawania, takie jak na przykład puree, w marynacie czy w sałatce. Generalnie proponowane dania są różnorodne, co pomaga uniknąć monotonii i frustracji, które często wywołuje u człowieka nagła zmiana nawyków, więc łatwiej się do tej diety przekonać, a nawet ją polubić.

„Schudnij i obniż cukier w 8 tygodni” oraz inne książki kulinarne znajdziecie w księgarni internetowej selkar.pl

Autorka recenzji: Klaudia Sowa

Poprzedni „Ocalić życie” - Zofia Ossowska
Następny "Niebezpieczna zabawa" Phoebe Morgan